Marketing je věda a umění
Existuje mnoho definicí co je marketing, prý více než 100. Pro mne je nejvýstižnější ta Kotlerova: "Marketing je věda a umění, jak nacházet, udržovat si a pěstovat výnosné zákazníky.". Byť se jedná o jednu z nejstarších činností člověka, přesto je marketing považován za moderní disciplínu, která společně s obchodem tvoří základ podnikání.
Marketing je proces, kdy dochází k řízené identifikaci, předvídání a uspokojování potřeb a požadavků zákazníků, kde produkty přecházejí od konceptu k zákazníkovi. Jádrem je pochopení toho, co zákazníci potřebují a jak nabízené produkty těmto potřebám odpovídají. Zahrnuje identifikaci produktu, určení poptávky, rozhodování o jeho ceně a výběr distribučních kanálů. Zahrnuje také rozvoj a realizaci propagace. Tyto aktivity tvoří marketingový mix.
Marketing pokrývá rozsáhlou oblast činností s dopadem na celé podnikání, jako např.:
- Tvorba a budování značky
- Vývoj produktového portfolia
- Segmentaci cílových skupin
- Cenotvorbu
- Průzkum trhu
- Měření účinnosti
- Reklamu a další
Dlouhodobý úspěch závisí na tom, jaké jsou potřeby zákazníků a zda firma na tyto potřeby dokáže reagovat tak, aby právě její produkt měl pro zákazníka přidanou hodnotu.
Firmy, neziskové organizace i podniky veřejného sektoru,
které považují marketing za hnací motor svého rozvoje a zaměřují se na
uspokojování potřeb zákazníka, dosahují lepších výsledků oproti svým
konkurentům, kteří marketing vnímají jako jedno z oddělení a jsou zaměřeny
spíše na plnění interních úkolů.
Chcete se na cokoliv o marketingu zeptat? Ozvěte se mi.